A vezetői hatékonyság két oldala

Akkor vagy hatékony, ha minél több feladatot tudsz elvégezni adott időegység alatt. Vezetőként meg akkor, ha minél több feladatot tudsz elvégeztetni adott időegység alatt. De régen tudjuk már, hogy vezetőnek lenni nem csak ennyit jelent. Ha vezetsz – akár egy pár fős csapatot, akár egy részleget, akár egy teljes céget – emberekkel van dolgod.

 

Mi több, hiába vagy tisztában a stratégiával, a hozzá tartozó akciótervvel, az ütemezéssel, a folyamatokkal, a munkakörökkel és az illeszkedésükkel… ha az embereid nem akarják végrehajtani a pompásan felépített tervet. Félreértés ne essék, stratégia, terv, feladatleosztás és nyomon követés nélkül lehet ugyan, de nem érdemes embereket vezetni. Ezek a tényezők adják a keretet a működéshez, és nélkülük jóval kaotikusabb lesz minden. Például:

  • stratégia nélkül nem tudod, hová tartasz, mi felé építkezel az erőfeszítésekkel

  • terv nélkül halvány fogalmad sincs, mikorra fogsz odaérni (és mennyibe fog az kerülni…)

  • feladatleosztás nélkül majd „valaki” megcsinálja „valamikor” amit kéne (de lehet, hogy nincs is olyan embered, aki ért hozzá?)

  • nyomon követés nélkül nem tudod, hol tartasz a megvalósításban, és hogy egyáltalán hova halad az egész folyamat

De még ha ezek mind ki is vannak találva, aki megcsinálja mindezeket, egy ember.

Aki hiába tudja mindezt, ha nem akarja megtenni – akkor nem fogja, vagy ha igen, nem lesz benne sok köszönet. Bármilyen csoport egy élő szervezet, és ha gépként próbálnak meg bánni vele, egy idő után működésképtelenné válik. Közben pedig rengeteg időt, energiát, lehetőséget és pénzt veszteget el egyszerűen azáltal, hogy ezzel a hatalmas ellenállással együtt próbál előre haladni. Ez persze egy hosszú folyamat eredménye, és minél nagyobb egy cég, annál hosszabb ideig bírja a belső morzsolódást – mígnem egyszer csak leáll. Néhány példa a belső feszültség tüneteire:

  • hiába kérdezed, nem válaszolnak – vagy épp kizárólag kifogások és kritikák érkeznek

  • hiába kéred, nem működnek együtt – mindenki csak a saját dolgával hajlandó foglalkozni, vagy igyekszik jobbnak tűnni a másiknál

  • nem döntenek akkor sem, ha lehetne – helyette azt várják, valaki mondja meg mi legyen

  • ha hibáznak, igyekeznek elrejteni, a helyett, hogy kijavítanák

 A hatékonyságnak két oldala van.

A szervezettség, a szabályok csak egyfelől támogatják a hatékonyságot, ám a másik oldal a szerveződés mikéntje, a kultúra maga. Az pedig, hogy egy csoportban milyen kultúrát alakítasz ki magad körül, elsősorban rajtad múlik vezetőként. Ettől fog működni minden szabály, terv és megvalósítás. Ettől lehet kevesebb a belső feszültség, és az ezekre elpazarolt idő és erőforrás.

De milyen az a kultúra, ami a hatékonyságot támogatja?

És mit tehetsz te annak érdekében, hogy ilyet alakíts ki magad körül?

A vezetői hatékonyság két oldala
Cimke:             

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.