Az időd helyett … mivel gazdálkodj?

Őszintén szólva nem hiszek az időgazdálkodásban.  Tudom, hogy az időgazdálkodás minden soft skill tréningek egyik klasszikusa, de akkor sem.  Néhol  átkeresztelik feladatgazdálkodásnak, de ettől se lesz jobb. Nem az időről van itt szó igazából. Én is tartottam számtalan időgazdálkodás tréninget, és egyre inkább az a tapasztalatatom, hogy a szigorúan időgazdálkodásról szóló része a legkevésbé hasznos a közönségnek. Az összes időgazdálkodós tipp fenn van a neten, a google több könyvtárnyi okosságot zúdít ránk, úgyhogy nem is erről fogok most mesélni.

 

Néhány alapvető elem van mégis azért, hiszen a dolgok egymásra épülnek.

1) Az idő véges. Mindenkinek 24 óra egy nap. Ebbe kell beleférnie… de minek is?

2) Mi a legfontosabb? Mi a cél? Ehhez kell összeállítani a stratégiáink, ahogy az időt kezeljük. Ez tanulható – tippek és trükkök a neten.

3) Hogyan használjuk hatékonyan a stratégiát? Lehet, hogy nem is az időre kell fókuszálni hozzá…

Mindenki áthalad az időn, ami folyamatosan telik. Ami nem mindegy, hogy hogyan telik.  Szubjektív szempontból az a nem mindegy, hogy mennyire érzed magad jól, miközben az időd telik. A munkahelyi szempontból meg az nem mindegy, mennyire vagy hatékony abban az időben, amit munkával töltesz. Szubjektíven szeretnéd jól  érezi magad, és gazdaságilag meg hatékonynak kéne lenni.  És itt van a csavar. A kettő nem mond egymásnak ellent! Sőt, egy teljesen új perspektívát nyit.

Nem az időddel, hanem az energiaszinteddel kell okosan gazdálkodni.

Mi történik akkor, ha magas az energiaszinted?  Lendületes vagy, általában jó a közérzeted, és hatékonyan tudod végezni a dolgod. Jót tesz a szubjektív jóllétednek meg a munkahelyi hatékonyságodnak is. Nem az órát kell tehát első sorban figyelni, hanem a saját magad, mert te magad egy megújuló energiaforrás vagy, akit időnként tölteni kell az optimális működéshez.

Mégpedig 4 szempontból:

  • fizikai energia (alvás, víz, étel, mozgás, bioritmus)

  • érzelmi energia (a pozitív érzelmek jótékony hatása a teljesítményre, önbizalom, segítőkészség, motiváció)

  • a tudat energiája (fókuszáltság vs. töredezettség, megszakítások és flow)

  • a lélek energiája (értelmet találok-e abban, amit csinálok; csinálok-e olyat, amiben értelmet találok?)

 Ha hosszú távon elhanyagolod ezek közül bármelyiket, annak a következménye mind szakmailag, mind emberileg a kimerülés. És te is tudod, mennyire jó a közérzeted és a hangulatod, a hatékonyságodról nem is beszélve, ha ki vagy facsarva.

Ezeknek a szempontoknak a karban tartásához nem kellenek nagy dolgok, csak annyi, hogy odafigyelj a közérzeted változására, és ha azt érzed, hogy elkezd esni az energiaszinted, tedd fel magadnak a kérdést: melyiket kéne töltenem a 4 közül? Amikor ez megvan, a következő kérdés: és mit csináljak konkrétan? Általában tudod a választ.

Bővebben itt tudsz erről olvasni:  http://engageforsuccess.org/wp-content/uploads/2015/12/Manage_Your_Energy_Not_Your_Time_HBR.pdf

Az időd helyett … mivel gazdálkodj?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.