Föld hívja…. vétel?

A kommunikáció a készségfejlesztés Mikulászsákja. Feneketlen zsák rengeteg témával, ami mindig aktuális. Végső soron a kommunikáció minden sikerünk vagy bukásunk egyik fő oka is – nem csak a munkahelyen, hanem a magánéletben is. De mi is van benne?

  •  ahogy a belső hang beszél velem
  • ahogy meghallgatom mások mondandóját
  • ahogy visszajelzést adok másnak
  • ahogy meggyőzök másokat arról, amit szeretnék
  • ahogy hagyom magam meggyőzni
  • ahogy képviselem a saját határaimat
  • ahogy a mások határaival bánok
  • ahogy részt veszek a közös munkában
  • amit szavak nélkül éreztetek a környezetemmel
  • amit mondok

Tréning szóhasználattal élve ebben benne van: önismeret, személyiségtípusok, konfliktuskezelési stílusok, asszertivitás, erőszakmentes kommunikáció, konstruktív kritika és visszajelzés, prezentációs készségek és üzletkötői készségek. Ilyen tréingeken mindenki részt vett már.

Mégis, mikor bukik el az egész újra meg újra?

Tapasztalatom szerint akkor, amikor újra és újra elfelejtjük, hogy a rendszer, a rend, a feladatok és a struktúra szükséges, de nem elégséges ahhoz, hogy a dolgok működjenek. Mindezeket az emberek tartják fenn és működtetik – ha akarják. Ha van motivációjuk megtenni.

A kommunikációnak két alapbeállítása van: figyelembe veszem vs. nem veszem figyelembe.

Ez vonatkozhat a magam igényeire és érdekeire, meg a mások igényeire és érdekeire is. Mindennek és mindenkinek vagy egy határa. Más szóval létezik egy működési optimum, és ha azt sokáig feszegetjük vagy feszítjük túl, akkor minden borul egy idő után.

Persze a „figyelembe veszem” alapbeállítás haladóknak való, mert folyamatos odafigyelést igényel. Több dologra egyszerre (míg a „nem veszem figyelembe” alapbeállítás arról szól, hogy igazából csak egy szempontot vesz figyelembe, a többit nem). Ráadásul az igények és érdekek sokszor ellentétes irányba mutatnak, így a „figyelembe veszem” a beállításnak része a folyamatos mérlegelés és döntési helyzetek. Itt nincsenek előre lefektetett sínek, és tuti bevált minták. Illetve egy dolog van mégis, mint alapelv.

„Egyetlen parancs van, a többi csak tanács: igyekezz úgy érezni,

gondolkozni, cselekedni, hogy mindennek javára legyél.” Weöres Sándor

Annyi kiegészítést azért tennék ehhez, hogy a mindennek javára lenni nem azt jelenti, hogy mindenkinek megfelelni. Sőt, mi sem áll távolabb tőle. Ha e szerint kommunikálsz, akkor is lesznek veszteségek, lesznek nehéz döntések, lesznek bukások. De összességében konstruktívabb lesz az egész légkör és sikeresebb minden együttműködés.

Ami változik majd, hogy egy együttműködőbb, békésebb világba érkezel, ahol jobbak a viszonyok, és ebből kifolyólag a betervezett feladatokat könnyedébben fogod tudni végrehajtani. Egy ilyen beállítású világban gyakori szavak a kérlek, a köszönöm, és a szívesen vállalom.

Ha úgy döntesz, hogy haladó akarsz lenni kommunikációban, és „figyelembe veszem” alapbeállításra kapcsolsz, a fent felsorolt tréningekben jó eszközöket szerezhetsz hozzá.

 

Föld hívja…. vétel?
Cimke:     

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.