Stressz és tudatosság – művésznevem mindfulness

Röviden: a stressz egy nézőpont. Ami pedig segít a nézőpontjaink alakításában, az a tudatosság.

Bővebben… azt mindenki tudja, mitől lesz stresszes – feszült munkatársak, szűk határidők, lehetetlen elvárások, szakmai konfliktusok, személyes ellentétek, stb. A munkahelyi és a magánéleti stressz „összeegyeztetéséről” már nem is beszélve. Azt is általában tapasztalatból tudjuk, mi történik akkor, ha stresszesek vagyunk. Hangulati és fizikai tünetei vannak, és ha az állapot sokáig fennáll, akkor a test (meg a psziché) végleg kimerül. De erről bővebben értekezzen helyettem a szakirodalom (https://hu.wikipedia.org/wiki/Stressz).

Ebben a rossz hír az, hogy – és ezt megint csak tapasztalatból tudjuk – igazából senkit nem lehet kettéhasítani egy munkahelyi meg egy magánéleti énre. Magadat mindenhova magaddal viszed, és ha veled van a stresszed, ő is jön veled. A hír az, hogy ha megtanulsz bánni a stresszeddel, akkor annak az életed minden területére jótékony hatása lesz. Ez amolyan mindent vagy semmit játék.

 

A tudatosság alkalmazása a stresszkezelésben egy olyan nézőpont, ami hála az égnek manapság egyre inkább elterjedt – a művészneve MINDFULNESS.

 

A mindfulnesst a Massachusetts-i orvosi egyetem Stresszcsökkentő Klinikájának alapítója; Dr. Prof Jon Kabat-Zinn találta ki, állította össze. Így fordítják: éber figyelem, tudatosság, éber jelenlét, éber tudat, tudatos figyelem, teljes odafigyelés, stb. A módszer megalkotója szerint a tudatos jelenlét azt jelenti, hogy a figyelmemet szándékosan a jelen pillanatra irányítom, hogy megfigyeljem, mi történik éppen. Tulajdonképpen ez a semleges megfigyelése annak, ami történik éppen a testedben és a gondolataidban: mintha önmagad kutatóbiológusa lennél.

Kutatások szerint az emberek akkor a legboldogabbak, amikor a jelenben vannak – tapasztalataik minőségétől függetlenül. Ekkor nem a múlton vagy a jövőn gondolkoznak, hanem ott vannak önmagukkal a pillanatban, élőnek érzik magukat. Ezt az állapotot tudja létrehozni minden olyan tevékenység, pl. játék, mozgás, alkotó tevékenység, modellhajó építés – amire annyira oda kell figyelned, hogy közben nem tudsz máson gondolkodni párhuzamosan. Ezt persze kis gyakorlással bárhol és bármikor megteheted, akár mosogatás vagy buszozás közben is. Az egyetlen kihívás, hogy van-e elég akaraterőd egyszerre CSAK egy dologra figyelni… az okostelefonok korában.

 

De hogyan csökkenti a jelen pillanat semleges megfigyelése a stresszt?

 

Először is, ha szokásoddá válik időnként ellenőrizni, mi történik veled MOST, a helyett hogy folyton azon gondolkoznál, a harmadik megbeszélés után mit kell még elintézni hazafelé, hamarabb észreveszed, hogy valami miatt elkezdesz feszült lenni a nap során. Ha észreveszed, hogy valami elkezdett nem stimmelni, tudsz is tenni ellene, hogy tovább súlyosbodjon a dolog.

A tudatos jelenlét azt is jelenti, hogy vagy olyan bátor, hogy szembenézz vele: a dolgok másképp vannak, mint ahogy eddig hitted. Az a nézőpont, ahonnan eddig láttad a dolgokat, nem működik. Amikor elfogadod ami éppen történik, ahelyett, hogy azon idegeskednél, minek KELLENE éppen történnie, újra a valóságban vagy, és a tényekkel tudsz tervezni (találgatások helyett).

 

Sokan csak akkor jutnak el ide, amikor már ráment az egészségük, a kapcsolataik, a boldogságuk, és még sorolhatnám, mi minden.

 

Ha hosszú távon, esetleg napi rendszerességgel végzed az éber figyelem gyakorlatait, sok minden elkezd változni az életedben. Tudni fogod, mitől leszel feszült, és át tudod szervezni úgy az életed, hogy minél kevesebbszer kerülj ilyen helyzetbe.

Rá fogsz jönni arra is, hogy sokszor a feszültség félreértésekből adódik, és lehet, hogy vissza kell kérdezni, és tisztázni a félreértést. Lehet, hogy csak gondolkodási időre van szükség. Bárhogy is legyen, sokkal együttműködőbb tudsz majd lenni az ilyen helyzetekben, és nyugodtabban keresed majd a megoldást.

Lehet, hogy az is kiderül, hogy magaddal kapcsolatban kell kicsit másképp gondolkodnod. Elképzelhető, hogy a határaidat kell jobban védeni. Lehet, hogy kell egy kávé, 10 perc csend, vagy egy séta a tömb körül. Engedd meg magadnak, hogy kitaláld, mi az, amire szükséged van a stresszed elengedéséhez.

Mindannyian képesek vagyunk az éber figyelem gyakorlására. Csak annyit kell tennünk, hogy teljes figyelmünket szándékosan a jelen pillanatnak szenteljük. Egy kis gyakorlás után bármikor tudatosan „átválthatunk” a hétköznapi cselekvés üzemmódból a létezés állapotába.

Bár nagy stresszben kihívást jelent a semleges szemlélődés állapotába kerülni, de itt egy kis segítség hozzá, hogy megcsináld. Hogyan meditáljunk egy perc alatt? (angol): https://www.youtube.com/watch?v=F6eFFCi12v8&t=129s

***

Az ezzel a témával foglalkozó tréningprogram bekerült a közönségkedvencek közé is. Itt tudod megnézni: Stressz és tudatosság – hogyan legyek stresszálló?

Stressz és tudatosság – művésznevem mindfulness
Cimke:     

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.