Te vezetsz, és téged ki vezet?

Az előző részben olvashattál arról, hogy egy vezető mindenképpen hat a csapatára – akkor is, ha ez nincs szándékában, vagy nincs ennek tudatában. Ez a hatás működik, és valamilyen irányba tereli a csoportot. A terelés lehet korlátozó vagy támogató, de az is függ ám valamitől, hogy melyiket működteted inkább.

 Vezetőként megtanulsz számos eszközt az emberek menedzselésére: például hogy kell delegálni, következetesen számon kérni, hogyan válassz helyzetfüggő vezetési stratégiát, hogyan adj konstruktív visszajelzést és legyél asszertív, milyen konfliktuskezelési stílusok közül választhatsz. Ami pedig hitelessé vagy épp hiteltelenné teszi ezeket – az egyébként kiváló – technikákat, az a mögötte lévő érzés. Mert a viselkedésed, vagyis a szavaid és az érzéseid összhangja vagy épp ellentmondása hat a többiekre igazán.

A harmadik aranyszabály: vezetői hatásban NINCS kettős mérce.

Ahogy bánsz magaddal, az sugárzik majd ki másokra is. Ahogy bánsz magaddal, annak hatása van elsősorban saját magadra – a motivációdra, teljesítményedre és eredményeidre. Tehát mielőtt bármit is tennél, bárkit is vezetnél, először azzal kell tisztában lenned, mi zajlik a saját fejedben (és testedben) egy-egy nehéz helyzetben.

 Nagyon egyszerűen mondva, a szerint viselkedsz, hogy milyennek ítéled meg a saját szerepedet egy helyzetben. Ha jól vagy éppen rosszul vagy egy helyzettel, rögtön tudhatod, hányadán állsz magaddal – korlátozó vagy támogató módon viszonyulsz éppen magadhoz. Ez a megítélés sokszor nem is tudatos, és ez annál inkább így van, minél nehezebb a helyzet, mert ilyenkor az automata viselkedéseink kapcsolnak be először.

A tudatosság szerepe abban van, hogy észrevedd, amikor ezek az automata minták bekapcsolnak – ilyenkor általában rosszul vagy. Ez azért sem mindegy, mert a kutatási eredmények szerint a stresszre való hajlam, illetve a sérülékenység közvetlen kapcsolatban áll tudatosságunk és érzelmi világunk általános szintjével. Vagyis minél inkább támogató módon gondolkodsz, annál kevésbé adsz stresszreakciót. Minél többször tudsz támogató lenni saját magaddal, annál inkább képes leszel vezetőként is támogatóan reagálni másokra. És innen indul az a láncolat, ami valamilyen irányba tereli a csapatod, a céged, és minden körülötted élő viselkedését és gondolkodását.

Hogyan tudod folyamatosan ellenőrizni, hogy támogatóban vagy korlátozóban vagy-e?

Milyen szintekre oszthatók ezek a tartományok?

Te vezetsz, és téged ki vezet?
Cimke:         

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.